Pogosticking: wat is het effect op SEO en hoe voorkom je dit?

Door

Pogosticking is dat afgeleid van pogostick? Jazeker, een pogostick is dat leuke kinderspeelgoed dat kinderen gebruiken om heen en weer te springen. Met pogosticking in de context van SEO wordt iets soortgelijks bedoeld. Namelijk het heen en weer springen in de resultaten van een zoekmachine. 

Wat is pogosticking?


Ik doe zelf ook regelmatig aan pogosticking. Zoals zo’n twee weken geleden, ik was namelijk op zoek naar een kettlebell. Voor als je je afvraagt wat een kettlebell is: dat is een sportattribuut dat lijkt op een kanonskogel met een handvat eraan (je moet wat wanneer alle sportscholen dicht zijn).

Ik typte in Google in: “ Kettlebell 14 kg” ging naar een website en zag daar alleen maar kettlebells van <14 kg staan. Ik klikte direct op de terug button en kwam weer op de zoekresultatenpagina in Google terecht. Ik deed een nieuwe poging en ik klikte op een ander resultaat en ik landde op een verouderde webpagina met een onduidelijke menustructuur. “ Ja, DOEI hier ga ik niks bestellen” dacht ik en ik sprong weer terug naar de resultatenpagina. Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn precieze gespring in het doolhof van de zoekresultatenpagina zal ik je besparen. Ik was totaal niet tevreden met de resultaten. Dit waren enkele redenen waarom ik meteen wegging:

- Ik zag niet meteen het product dat ik zocht
- De pagina had een trage laadsnelheid
- Een pagina stond vol spelfouten en zag er niet betrouwbaar uit
- Een andere pagina werd niet correct weergegeven op mijn mobiel
- Er verscheen direct een irritante pop-up in beeld
- Een webpagina was sterk verouderd en had een schreeuwerige lay-out

Wat is het verschil tussen bouncen en pogosticking?

De begrippen bouncen en pogostickingen lijken op het eerste gezicht erg op elkaar. Bouncen gebeurt wanneer een bezoeker op jouw websitepagina terechtkomt en deze pagina weer verlaat na het bekijken van één pagina. Pogosticking komt alleen in zoekmachines voor, bouncen daarentegen kan zich voordoen bij verschillende kanalen. Ook de snelheid is een groot verschil. De sessie waarin er bounce optreedt, kan bijvoorbeeld maar liefst 24 minuten duren. Je leest een webpagina door, hebt antwoord op je vraag gekregen en je verlaat die website weer. Dit gebeurt vaak bij nieuwssites en blogartikelen. Echter pogosticking gaat erg snel, de gebruiker verlaat direct weer de website om verder te zoeken.

Wat is het effect van pogosticking op SEO?

De meningen zijn erover verdeeld of pogosticking een negatieve invloed heeft op SEO. Er zijn SEO gurus die zeggen dat het invloed is op SEO, anderen spreken dit weer tegen. John Muller, Senior Webmaster Trends Analyst, bij Google heeft in het verleden aangegeven dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom zoekmachine gebruikers heen en weer springen tussen de zoekresultaten. Er wordt hierbij niet gekeken naar individuele webpagina’s, maar naar miljoenen zoekopdrachten en pagina’s. Deze worden vervolgens geanalyseerd bij het lanceren van nieuwe algoritmes. Een algoritme bepaalt uiteindelijk de zoekresultaten. (Er zijn zo’n 200 factoren die het algoritme bepalen).

Pogosticking heeft dus geen direct invloed op je SEO. Echter bij SEO draait niet alleen om het optimaliseren van de vindbaarheid in zoekmachines. Het gaat ook om het verbeteren van de gebruikerservaring van bezoekers. Je wilt dat bezoekers op je website blijven om bijvoorbeeld informatie te lezen, een video te bekijken of om een aanvraag te doen. Als een bezoeker direct weer terugspringt dan voldoet het resultaat niet aan hun verwachtingen.

Wanneer websitebezoekers ontevreden zijn, springen ze weer verder naar een ander resultaat. Ook jij wilt natuurlijk tevreden bezoekers op je website en daarom moet je pogosticking voorkomen. Bovendien kan een pogosticker een potentiële lead zijn en als ze direct jouw website verlaten, ben je ze kwijt. Het kost je dan weer enige moeite om ze terug op je website te laten landen.

Komt dit op jouw website voor?

Komt pogosticking op jouw website voor en dan vooral vanwege de verkeerde redenen? Wat ik hiermee bedoel zijn oorzaken zoals: een onlogisch websitedesign, een website die niet responsive is, een trage website, een title tag en metadescription die niet aansluit bij de content of wanneer de inhoud niet relevant is of sterk verouderd. Pogosticking kun je niet direct afleiden uit je website statistieken. Je kunt het afleiden door verschillende statistieken met elkaar te vergelijken: 

-De tijdsduur van bezoekers op een bepaalde pagina
-Het percentage gebruikers dat maar één pagina bekijkt en weer weggaat (bounce percentage)
-Via welke zoekopdrachten de bezoekers op je pagina terecht komen

Deze gegevens kun je bekijken in Google Analytics en Search Console. Vraag jezelf af wat het doel van een pagina is. Wil je dat bezoekers doorklikken naar een andere pagina of een contactformulier invullen? Een zeer korte tijdsduur en een hoog bouncepercentage is een signaal dat het doel van je pagina niet wordt behaald.

Hoe kun je pogosticking voorkomen?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om pogosticking te voorkomen:

1. Een duidelijk en responsive webdesign
Een website moet mooi en duidelijk zijn. Ook moet het op elke type apparaat goed leesbaar zijn en elementen zoals buttons moet je gemakkelijk aan kunnen klikken. UI/UX speelt hierin een belangrijke rol. UI/UX Motion designer Gijs Hendriks heeft verschillende blogs geschreven over UI/UX en motion. 

2. Een snelle website
Als jouw website traag laadt dan haken bezoekers af. Steeds meer websitebezoekers surfen via een mobiel en Google geeft de voorkeur aan mobiele websites die snel laden.

3. Zorg voor interne links
Plaats interne links naar andere pagina’s zodat bezoekers gemakkelijk naar andere pagina’s kunnen navigeren. Denk hierbij ook aan het plaatsen van buttons naar de belangrijkste pagina’s van je website.

4. Wees relevant en zorg voor waardevolle content
Zorg voor interessante content en laat zien dat jij expert bent in jouw vakgebied. Geef op een webpagina antwoord op de zoekvraag van jouw bezoeker. Relevant zijn doe je ook door je title tags en meta descriptions aan te laten sluiten bij de inhoud van die pagina.

Advies nodig?

Er zijn nog veel andere mogelijkheden om pogosticking te voorkomen. Daarin geef ik jou graag advies. Neem gerust contact met mij op via marly@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200. 


INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.